![]() |
zakladatel automobilky ford
- Narození:
- 30. 7. 1863 , Dearborn, USA
- Úmrtí:
- 7. 4. 1947 ve věku 83 let, Dearborn, USA †
- Znamení:
- lev
- Výška:
- 178 cm
- Hodnotit:
Podle časopisu Forbes je Henry Ford nejvlivnějším byznysmenem historie. Když vezmeme v úvahu, že dokázal svými výrobními linkami zefektivnit výrobu automobilů a zároveň zvýšil mzdy dělníků natolik, že si mohli dovolit koupit více než dříve, skutečně to může být muž, který stál za zrodem střední třídy v Americe a navždy změnil její tvář. Henry se narodil 30. července 1863 v Dearbornu nedaleko Detroitu irskému přistěhovalci Williamovi a jeho ženě Mary. Přestože byl jeho otec farmář a chtěl, aby jeho syn jednou farmu převzal, ten již odmalička tíhl spíše ke strojům a jevil se být jejich šikovným opravářem. V šestnácti letech tak Henry opustil ovdovělého otce a vyrazil na zkušenou do Detroitu, kde pracoval jako zámečnický učeň a opravář parních strojů. Po pár letech se přece jen vrátil k práci na farmě, nicméně ve volném čase se snažil experimentovat s výstavbou strojů. Mohl si to dovolit i díky tomu, že založil poměrně prosperující pilu. V roce 1891 začal Ford pracovat v Edison Illuminating Company (skutečně má spojitost s Thomasem Alvou Edisonem, který byl pro Forda vzorem) jako inženýr a o dva roky později již byl šéfinženýrem. Ve volném čase ale neustále zkoušet postavit „vůz bez koní“. To se mu podařilo v roce 1896, kdy poprvé vyjel ve svém Quadricycle („Čtyřkolce“). Ford se však nespokojil s prvním úspěchem. Zakrátko Čtyřkolku prodává za 200 dolarů a utržené peníze investuje do zlepšování svého motoru. V roce 1899 opouští Ford Edison Illuminating Company a pokouší poprvé štěstí v automobilovém průmyslu, když spolu s několika společníky zakládá Detroit Automobile Company. Společnost však díru do světa neudělala. Právě naopak. Velmi rychle zkrachovala a Ford z ní ve zlém odešel. Zbývající společníci ji poté přejmenovali na Cadillac a vznikla tak slavná značka. Ford však nepřestával pracovat na zlepšování svého motoru a zanedlouho získal pozornost dalších investorů. Stalo se tak na jezeře St. Claire, kde Fordův prototyp dokázal jet rychlostí 147 kilometrů za hodinu, což byl v té době světový rekord. V roce 1903 tak vzniká Ford Motor Company. Do začátku měl Ford kapitál ve výši 28.000 dolarů. Zpočátku společnost vyráběla drahé vozy, Henry však již tehdy snil o výrobě vozu, který by byl dostupný každému. Z Fordovy touhy po zkonstruování levného automobilu tak vzniká legendární Ford T. Cena 825 dolarů byla na svou dobu bezkonkurenční a Ford s tímto modelem začal dobývat americký trh. Díky zavedení pásové výroby se pak dařilo tlačit cenu Téčka stále níž. Ford byl také šikovným obchodníkem a v roce 1912 už jeho auta prodávalo přes sedm tisíc dealerů po celých spojených státech. Tím se značka rozšířila skutečně po celém území USA a dokázala ovládnout polovinu amerického trhu. Ford po velkém úspěchu skoupil podíly všech svých společníků a stal se tak ve společnosti samovládcem. Spolu se snižujícími se náklady na výrobu automobilu mohl Ford platit svým zaměstnancům více, než bylo zvykem v jiných továrnách. Zatímco běžný plat byl okolo 2,5 dolaru na den, Ford platil pět a později vyhnal platy ještě výš. I normální dělník si tak mohl vydělat na Forda T, kterého denně u pásu montoval. Přesto však Ford své společnosti vládl tvrdou rukou a byl například velmi proti existenci odborů. „Plechová Lízinka“, jak se modelu T přezdívalo, se vyráběla devatenáct let. Za tu dobu jich sjelo z pásů Fordových závodů přes patnáct milionů kusů. Nicméně ke konci již nestačila oproti konkurenci, která začala nabízet modernější automobily za slušné ceny. Hlavním konkurentem se stala společnost General Motors. I přes klesající poptávku po modelu T Henry sveřepě trval na jeho další výrobě. Až teprve v okamžiku, kdy se společnost začala dostávat do skutečných ekonomických problému, přišel Ford s novým autem, pojmenovaným Ford A. Fordů A se prodaly čtyři miliony kusů, což byl nesporně úspěch, ale Ford pochopil, že uniformnímu designu vyráběnému po několik let již odzvonilo. Proto nadále Ford začal produkovat nové designy každým rokem. Ford poté v roce 1938 dostal infarkt a odešel z čela společnosti, jejíž řízení přenechal synu Edselovi. V roce 1943 však Edsel umírá a Henry, kterému je 79 let, se navrací do čela Fordu, který se navíc nachází v nelichotivé situaci a má velké dluhy. O dva roky později však vedení firmy kvůli špatnému zdravotnímu stavu opouští znovu a na nejvyšší místo nastupuje vnuk Henry II., Edselův syn. Dne 7. dubna 1947 umírá Henry Ford na mozkovou příhodu ve svém sídle Fair Laine v Dearbornu. Pohřben je na Fordově hřbitově v Detroitu. Značnou část svého majetku věnoval Fordově nadaci, která funguje dodnes, přesto si však rodina Frodů zachovala plné vlastnictví Ford Motor Company. Henry Ford se nesmazatelně zapsal do dějin automobilového průmyslu i celé Ameriky a jeho první místo v žebříčku nejvlivnějších byznysmenů všech dob je oprávněné. …zobrazit celý životopis
Životopis
Podle časopisu Forbes je Henry Ford nejvlivnějším byznysmenem historie. Když vezmeme v úvahu, že dokázal svými výrobními linkami zefektivnit výrobu automobilů a zároveň zvýšil mzdy dělníků natolik, že si mohli dovolit koupit více než dříve, skutečně to může být muž, který stál za zrodem střední třídy v Americe a navždy změnil její tvář.
Henry se narodil 30. července 1863 v Dearbornu nedaleko Detroitu irskému přistěhovalci Williamovi a jeho ženě Mary. Přestože byl jeho otec farmář a chtěl, aby jeho syn jednou farmu převzal, ten již odmalička tíhl spíše ke strojům a jevil se být jejich šikovným opravářem.
V šestnácti letech tak Henry opustil ovdovělého otce a vyrazil na zkušenou do Detroitu, kde pracoval jako zámečnický učeň a opravář parních strojů. Po pár letech se přece jen vrátil k práci na farmě, nicméně ve volném čase se snažil experimentovat s výstavbou strojů. Mohl si to dovolit i díky tomu, že založil poměrně prosperující pilu.
V roce 1891 začal Ford pracovat v Edison Illuminating Company (skutečně má spojitost s Thomasem Alvou Edisonem, který byl pro Forda vzorem) jako inženýr a o dva roky později již byl šéfinženýrem. Ve volném čase ale neustále zkoušet postavit „vůz bez koní“. To se mu podařilo v roce 1896, kdy poprvé vyjel ve svém Quadricycle („Čtyřkolce“). Ford se však nespokojil s prvním úspěchem.
Zakrátko Čtyřkolku prodává za 200 dolarů a utržené peníze investuje do zlepšování svého motoru.
V roce 1899 opouští Ford Edison Illuminating Company a pokouší poprvé štěstí v automobilovém průmyslu, když spolu s několika společníky zakládá Detroit Automobile Company. Společnost však díru do světa neudělala. Právě naopak. Velmi rychle zkrachovala a Ford z ní ve zlém odešel. Zbývající společníci ji poté přejmenovali na Cadillac a vznikla tak slavná značka.
Ford však nepřestával pracovat na zlepšování svého motoru a zanedlouho získal pozornost dalších investorů. Stalo se tak na jezeře St. Claire, kde Fordův prototyp dokázal jet rychlostí 147 kilometrů za hodinu, což byl v té době světový rekord. V roce 1903 tak vzniká Ford Motor Company. Do začátku měl Ford kapitál ve výši 28.000 dolarů. Zpočátku společnost vyráběla drahé vozy, Henry však již tehdy snil o výrobě vozu, který by byl dostupný každému.
Z Fordovy touhy po zkonstruování levného automobilu tak vzniká legendární Ford T. Cena 825 dolarů byla na svou dobu bezkonkurenční a Ford s tímto modelem začal dobývat americký trh. Díky zavedení pásové výroby se pak dařilo tlačit cenu Téčka stále níž. Ford byl také šikovným obchodníkem a v roce 1912 už jeho auta prodávalo přes sedm tisíc dealerů po celých spojených státech. Tím se značka rozšířila skutečně po celém území USA a dokázala ovládnout polovinu amerického trhu. Ford po velkém úspěchu skoupil podíly všech svých společníků a stal se tak ve společnosti samovládcem.
Spolu se snižujícími se náklady na výrobu automobilu mohl Ford platit svým zaměstnancům více, než bylo zvykem v jiných továrnách. Zatímco běžný plat byl okolo 2,5 dolaru na den, Ford platil pět a později vyhnal platy ještě výš. I normální dělník si tak mohl vydělat na Forda T, kterého denně u pásu montoval. Přesto však Ford své společnosti vládl tvrdou rukou a byl například velmi proti existenci odborů.
„Plechová Lízinka“, jak se modelu T přezdívalo, se vyráběla devatenáct let. Za tu dobu jich sjelo z pásů Fordových závodů přes patnáct milionů kusů. Nicméně ke konci již nestačila oproti konkurenci, která začala nabízet modernější automobily za slušné ceny. Hlavním konkurentem se stala společnost General Motors. I přes klesající poptávku po modelu T Henry sveřepě trval na jeho další výrobě. Až teprve v okamžiku, kdy se společnost začala dostávat do skutečných ekonomických problému, přišel Ford s novým autem, pojmenovaným Ford A.
Fordů A se prodaly čtyři miliony kusů, což byl nesporně úspěch, ale Ford pochopil, že uniformnímu designu vyráběnému po několik let již odzvonilo. Proto nadále Ford začal produkovat nové designy každým rokem.
Ford poté v roce 1938 dostal infarkt a odešel z čela společnosti, jejíž řízení přenechal synu Edselovi. V roce 1943 však Edsel umírá a Henry, kterému je 79 let, se navrací do čela Fordu, který se navíc nachází v nelichotivé situaci a má velké dluhy. O dva roky později však vedení firmy kvůli špatnému zdravotnímu stavu opouští znovu a na nejvyšší místo nastupuje vnuk Henry II., Edselův syn.
Dne 7. dubna 1947 umírá Henry Ford na mozkovou příhodu ve svém sídle Fair Laine v Dearbornu. Pohřben je na Fordově hřbitově v Detroitu. Značnou část svého majetku věnoval Fordově nadaci, která funguje dodnes, přesto si však rodina Frodů zachovala plné vlastnictví Ford Motor Company. Henry Ford se nesmazatelně zapsal do dějin automobilového průmyslu i celé Ameriky a jeho první místo v žebříčku nejvlivnějších byznysmenů všech dob je oprávněné.
Protokoly sionských mudrců (2005)
Role: Self - Pictures
Everything in Life (1936)
American Justice: Target - Mafia (1993)
Role: Self
Henry Ford v našich článcích
-
Wow! Kapitalista nám zavádí postřižiny
23. 9. 2019 10:34 Henry Ford zavedl pětidenní pracovní týden o čtyřicet let dřív než naši komunisté s rudými odbory v zádech. K tomu, aby zkrátil pracovní dobu ho přitom nenutil zákon, nemuseli ho přemlouvat Středula s Hamáčkem. A podobné věci se teď dějí v Česku.… více
-
Manažeři dnes raději pracují, než aby se váleli na jachtě, říká Štern
17. 1. 2019 20:27 Všichni se jich děsí, ale já je považuji za veliké dobro a velký stabilizační element, říká o nadnárodních globálních firmách v rozhovoru pro Tiscali.cz televizní producent a zakladatel nové politické strany iČesko Jan Štern. Upozorňuje také na to, že klasický kapitalismus se změnil, a spolu s ním i podoba vlastnictví.… více
-
Čím se Hitler nechal inspirovat u Spojených států
9. 12. 2015 18:06 Ne, nikdo neříká, že Američané vymysleli holokaust. Ale že Hitler měl rád Mickeyho Mouse, to se všeobecně ví. A taky Coca-colu. A to není jediné, co nacistického vůdce uhranulo ze země za Atlantikem. Inspirace ze Spojených států měl víc než dost, což se také podepsalo na životě ve Třetí říši, jak píše magazín Cracked. … více
-
„Od smrti ho dělily dny.“ Kluk (17) si zničil plíce vapováním, zachránila ho transplantace
Blesk, 13. 11. 2019 Lékaři ze zdravotnické společnosti Henry Ford Health System (HFHS) se sídlem v americkém Detroitu odtajnili, že provedli oboustrannou transplantaci plic u prvního pacienta trpícího „záhadnou“ plicní nemocí, kterou podle odborníků způsobuje kouření e-cigaret, tzv. vapování. Pacientem byl sedmnáctiletý kuřák, který byl hospitalizován v září s příznaky zápalu plic a jehož stav se rychle zhoršoval. Plicními obtížemi spojenými s vapováním trpí ve Spojených státech přes 2 tisíce lidí, nemoc si vyžádala už 40 obětí. Zprávu přinesl deník Daily Mail. … více
-
Miroslav Macek: Pak se divme slovům Henryho Forda, že dějiny jsou humbuk!
Parlamentnílisty.cz, 2. 3. 2017 Čtvrteční glosy Miroslava Macka. … více
-
1.DÍL – Jak poznat, že marníte život?
eXtra krása, 25. 12. 2015 Existuje mnoho lidí, kteří přesto, že si splnili určitý sen, mají v záloze další. Zkrátka se nikdy nezastaví a snaží se o svůj osobní růst. Učí se nové věci, poznávají nové lidi, staví se výzvám a hlavně se nikdy nevzdávají bez boje. To neznamená, že jim pokaždé vše vyjde, ale rozhodně je případný neúspěch nezastaví. Klíč ke spokojenému životu drží každý ve svých rukou. My vám ve dvoudílném seriálu přinášíme 12 znamení, že marníte svůj život. Nerozvíjíte se Pokud nerostete, nerozvíjíte se a nepracujete na své osobnosti – zakrníte. Pomaličku obrostete mechem. Jestli chceme mít pěkné tělo, musíme sportovat, a stejně tak je to s naším mozkem. Bez procvičování doslova zamrzne. Potíže, kterým člověk během plnění svých cílů čelí, nutí kreativně přemýšlet, jak to udělat jinak, když to takhle nejde. Necháte-li svůj mozek ladem, nic nového od života nemůžete očekávat. Věnujete se špatným věcem Mnoho jídla, alkohol, cigarety, televize, videohry a další. Zkuste se na svůj život podívat očima pozorovatele, sami pak posuďte, zda chcete takto žít. Jak trávíte svůj volný čas? Dal by se využít i lépe? Zkuste své každodenní činnosti přehodnotit a změňte je. Naříkáte na svůj život Patříte mezi ty, kteří neustále nadávají, jak těžké to mají? Šéf je totální hňup, práce vás nebaví, naštval vás soused. Jenže všechny tyto stížnosti vedou jen do slepé ulice. Přemýšlejte nad tím, co máte rádi, co se vám povedlo, za co jste vděční a vyprávějte o tom. Pro vás i okolí to bude mnohem lepší a brzy se dočkáte i pozitivního výsledku. Negativní myšlenky Lidská mysl funguje, jako zahrádka. Pokud nahradíte negativní myšlenky těmi pozitivními, brzy se začnou dít věci! V jiném případě vyroste plevel a hojně se rozšíří. Zkuste si více věřit. Již Henry Ford řekl: Ať si myslíte ano nebo ne, vždy máte pravdu. Jestli si říkáte, že jste na nějaké... Čtěte více Příspěvek 1.DÍL – Jak poznat, že marníte život? pochází z Extrakrasa.cz - magazín o módě, kráse a bydlení … více
Poslední komentáře – Henry Ford
| vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)