![]() |
boss f1
- Věk:
- 92
- Narození:
- 28. 10. 1930 , Bungay, Suffolk, England, UK
- Znamení:
- štír | aktuální horoskop
- Výška:
- 159 cm
- Hodnotit:
Bernie Ecclestone je muž, který vládne pýše motoristického světa, slavné Formuli 1. Podniku, ve kterém se ročně točí miliardy v reklamě a televizních právech, vládne tvrdou rukou. Ani po operaci srdce není „F1 Supremo“, jak mu přezdívají média, o nic méně aktivní ve světě motorů než kdykoli předtím. Bernie se narodil 28. října 1930 v St. Peter South Elmham, malé vesničce blízko Ipswiche v jižní Anglii. Rodina se však brzy přesunula do Londýna. Bernie opustil školu v šestnácti a nastoupil do místní plynárny, kterou vlastnil přítel jeho otce, ale jeho pravou láskou byly motocykly. Spolu s Fredem Comptonem tak založil svoji první firmu na prodej motorek. Do závodění se však pustil s automobily. Zajel si několik závodů seriálu F3, ale pak přišla ošklivá havárie v Brands Hatch a Ernie raději svou krátkou kariéru ukončil. Vrátil se k podnikání, obchodoval s nemovitostmi. K rychlým kolům se ale vrátil. V roce 1957, již jako manažer jezdce Stuarta Lewis-Ewanse koupil tým Connaught. Sám se dokonce o rok později pokusil kvalifikovat do velké ceny Monaca, ale neuspěl. Další a poslední závodní neúspěch v F1 si připsal v Grand Prix Velké Británie. Ještě tu stejnou sezonu odešel Ecclestone od závodění znovu, když po GP Maroka podlehl těžkým popáleninám jeho svěřenec Lewis-Ewans. Opět se vrátil, aby dělal manažera Jochenu Rindtovi. Rok 1970 s sebou ale přinesl Rindtovu smrtelnou nehodu a Bernie ze světa F1 opět prchl. Rindt sice byl i po své smrti vyhlášen mistrem světa, ale Ecclestone si potřeboval dát oddych. Tentokrát však mimo svět rychlých kole nevydržel dlouho. V roce 1972 zakoupil tým Brabham, který záhy dostal mezi nejlepší týmy F1. Bernieho plány však sahaly dále, až k ovládnutí světa F1. S podporou dalších stájových šéfů, jako Frank Williams či Max Mosley vybudoval v roce 1974 Formula One Constructors Association (FOCA), která měla hájit zájmy stájí F1. Jako zástupce FOCA Bernie tvrdě vyjednával s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o možnosti prodávat práva na televizní přenosy. S Maxem Mosleyem po boku Ecclestone v roce 1981 zvítězil. Byl stanoven jasný klíč, podle kterého mela nově ustanovená společnost Formula One Promotions and Administration (FOPA) měla rozdělovat finanční prostředky. Necelou polovinu peněz týmům, 30% získala FIA a zbytek putoval FOPA. V osmdesátých letech se Ecclestonovi dařilo též na půdě jeho týmu Brabham. Díky spojení s vynikajícím jezdcem Nelsonem Picquetem získala stáj v osmdesátých letech dva tituly mistra světa. Bernieho odmítavý postoj ke zvýšení šampiónova platu však byl počátkem konce slávy Brabhamu. Po Picquetově odchodu stáj upadala a Bernie ji nakonec v roce 1987 prodal. Bernie však stále nebyl spokojen se svým vlivem v F1 a tak v roce 1995 provedl doslova převrat, který mu dal plnou kontrolu nad penězi z vysílacích práv. Podle současné smlouvy mu dohoda s týmy vyprší na konci roku 2007 s FIA pak v roce 2012. Některé týmy byly výrazně proti tomu, aby s právy obchodoval Bernie, ale nakonec se podvolily. Sám Bernie to komentoval tak, že by se stejně nebyly schopny na ničem domluvit a že je to tak lepší. Byl to opět Bernie, který musel bojovat s uvadajícím zájmem o F1 v některých tradičních destinacích. Dokázal domluvit výstavbu nových, moderních a mnohdy architektonicky velice zajímavých okruhů, například v Malajsii, Turecku či Bahrajnu. Svůj zájem o vlastní trať F1 nedávno vyjádřila i Praha. Obchodování s právy Ecclestone přenesl na společnost SLEC, ze které 75% odprodal německému mediálnímu magnátovi Leo Kirchovi. Po pádu jeho impéria se podíly dostaly do vlastnictví třech bankovních subjektů – Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. Herniemi, který vlastnil 25%, se podařilo zůstat v čele společnosti a zachovat si nad ní kontrolu. Bernie však vymyslel kličku, jak potvrdit své postavení v čele F1. V roce 2005 své akcie odprodal společnosti Alpha Prema, která zároveň odkoupila akcie Bayerishe Landesbank. Peníze z obchodu pak použil k nákupu podílu právě v Alpha Prema. Jeho výše není známa. J.P. Morgan následně svůj podíl také odprodala Alphě, která nyní ovládá 86% SLEC. Zbylých 14% si ponechala Lehman Brothers. Při velké ceně Indianapolis v roce 2005 zažil Ecclestone doposud největší atak svojí vedoucí pozice v F1 ze strany stájí. Do velké ceny nakonec vyjelo pouhých šest vozů obutých v pneumatikách značky Bridgestone, stáje užívající Michelin zůstaly v depech, protože se obávaly o bezpečnost svých jezdců. Ani několik kol vyjednávání nepomohlo. Indianapolis s sebou opět přinesla otázku, co když se stáje vzbouří a založí si vlastní podnik? Sice by nemohl nést jméno slavné Formule 1, ale Bernie by bez stájí též soutěž vést nemohl, alespoň ne s dostatečnou prestiží. Bernieho majetek v posledního letech spíše stagnuje či klesá. Zatímco v roce 2004 byl třetím nejbohatším Britem, o dva roky později se nevešel ani do první desítky a okupuje třinácté místo. Jeho majetek je odhadován na 3,4 miliard dolarů. Bernie žije se svou manželkou Slavicou, která pochází z Bosny a dříve dělala modelku například pro Armaniho. Mají spolu dcery Tamaru a Petru. …zobrazit celý životopis
Životopis
Bernie Ecclestone je muž, který vládne pýše motoristického světa, slavné Formuli 1. Podniku, ve kterém se ročně točí miliardy v reklamě a televizních právech, vládne tvrdou rukou. Ani po operaci srdce není „F1 Supremo“, jak mu přezdívají média, o nic méně aktivní ve světě motorů než kdykoli předtím.
Bernie se narodil 28. října 1930 v St. Peter South Elmham, malé vesničce blízko Ipswiche v jižní Anglii. Rodina se však brzy přesunula do Londýna. Bernie opustil školu v šestnácti a nastoupil do místní plynárny, kterou vlastnil přítel jeho otce, ale jeho pravou láskou byly motocykly. Spolu s Fredem Comptonem tak založil svoji první firmu na prodej motorek.
Do závodění se však pustil s automobily. Zajel si několik závodů seriálu F3, ale pak přišla ošklivá havárie v Brands Hatch a Ernie raději svou krátkou kariéru ukončil. Vrátil se k podnikání, obchodoval s nemovitostmi.
K rychlým kolům se ale vrátil. V roce 1957, již jako manažer jezdce Stuarta Lewis-Ewanse koupil tým Connaught. Sám se dokonce o rok později pokusil kvalifikovat do velké ceny Monaca, ale neuspěl. Další a poslední závodní neúspěch v F1 si připsal v Grand Prix Velké Británie. Ještě tu stejnou sezonu odešel Ecclestone od závodění znovu, když po GP Maroka podlehl těžkým popáleninám jeho svěřenec Lewis-Ewans.
Opět se vrátil, aby dělal manažera Jochenu Rindtovi. Rok 1970 s sebou ale přinesl Rindtovu smrtelnou nehodu a Bernie ze světa F1 opět prchl. Rindt sice byl i po své smrti vyhlášen mistrem světa, ale Ecclestone si potřeboval dát oddych.
Tentokrát však mimo svět rychlých kole nevydržel dlouho. V roce 1972 zakoupil tým Brabham, který záhy dostal mezi nejlepší týmy F1. Bernieho plány však sahaly dále, až k ovládnutí světa F1. S podporou dalších stájových šéfů, jako Frank Williams či Max Mosley vybudoval v roce 1974 Formula One Constructors Association (FOCA), která měla hájit zájmy stájí F1.
Jako zástupce FOCA Bernie tvrdě vyjednával s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o možnosti prodávat práva na televizní přenosy. S Maxem Mosleyem po boku Ecclestone v roce 1981 zvítězil. Byl stanoven jasný klíč, podle kterého mela nově ustanovená společnost Formula One Promotions and Administration (FOPA) měla rozdělovat finanční prostředky. Necelou polovinu peněz týmům, 30% získala FIA a zbytek putoval FOPA.
V osmdesátých letech se Ecclestonovi dařilo též na půdě jeho týmu Brabham. Díky spojení s vynikajícím jezdcem Nelsonem Picquetem získala stáj v osmdesátých letech dva tituly mistra světa. Bernieho odmítavý postoj ke zvýšení šampiónova platu však byl počátkem konce slávy Brabhamu. Po Picquetově odchodu stáj upadala a Bernie ji nakonec v roce 1987 prodal.
Bernie však stále nebyl spokojen se svým vlivem v F1 a tak v roce 1995 provedl doslova převrat, který mu dal plnou kontrolu nad penězi z vysílacích práv. Podle současné smlouvy mu dohoda s týmy vyprší na konci roku 2007 s FIA pak v roce 2012. Některé týmy byly výrazně proti tomu, aby s právy obchodoval Bernie, ale nakonec se podvolily. Sám Bernie to komentoval tak, že by se stejně nebyly schopny na ničem domluvit a že je to tak lepší.
Byl to opět Bernie, který musel bojovat s uvadajícím zájmem o F1 v některých tradičních destinacích. Dokázal domluvit výstavbu nových, moderních a mnohdy architektonicky velice zajímavých okruhů, například v Malajsii, Turecku či Bahrajnu. Svůj zájem o vlastní trať F1 nedávno vyjádřila i Praha.
Obchodování s právy Ecclestone přenesl na společnost SLEC, ze které 75% odprodal německému mediálnímu magnátovi Leo Kirchovi. Po pádu jeho impéria se podíly dostaly do vlastnictví třech bankovních subjektů – Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. Herniemi, který vlastnil 25%, se podařilo zůstat v čele společnosti a zachovat si nad ní kontrolu.
Bernie však vymyslel kličku, jak potvrdit své postavení v čele F1. V roce 2005 své akcie odprodal společnosti Alpha Prema, která zároveň odkoupila akcie Bayerishe Landesbank. Peníze z obchodu pak použil k nákupu podílu právě v Alpha Prema. Jeho výše není známa. J.P. Morgan následně svůj podíl také odprodala Alphě, která nyní ovládá 86% SLEC. Zbylých 14% si ponechala Lehman Brothers.
Při velké ceně Indianapolis v roce 2005 zažil Ecclestone doposud největší atak svojí vedoucí pozice v F1 ze strany stájí. Do velké ceny nakonec vyjelo pouhých šest vozů obutých v pneumatikách značky Bridgestone, stáje užívající Michelin zůstaly v depech, protože se obávaly o bezpečnost svých jezdců. Ani několik kol vyjednávání nepomohlo.
Indianapolis s sebou opět přinesla otázku, co když se stáje vzbouří a založí si vlastní podnik? Sice by nemohl nést jméno slavné Formule 1, ale Bernie by bez stájí též soutěž vést nemohl, alespoň ne s dostatečnou prestiží.
Bernieho majetek v posledního letech spíše stagnuje či klesá. Zatímco v roce 2004 byl třetím nejbohatším Britem, o dva roky později se nevešel ani do první desítky a okupuje třinácté místo. Jeho majetek je odhadován na 3,4 miliard dolarů. Bernie žije se svou manželkou Slavicou, která pochází z Bosny a dříve dělala modelku například pro Armaniho. Mají spolu dcery Tamaru a Petru.
Disculpin les molèsties (2010)
Role: Self
Kész Átverés Show (2008)
Role: Self
Formule jedna (1978)
Role: Self
Bernie Ecclestone v našich článcích
-
Mercedes drtí konkurenci, nejvíce peněz ale dostane Ferrari
7. 4. 2016 16:50 Hamilton první, Rosberg druhý. Tak by se daly ve zkratce popsat poslední dva ročníky Formule 1. Německá stáj Mercedes utekla konkurenci na míle daleko a dvakrát ovládla pohár konstruktérů s takřka třísetbodovým náskokem. Ale ani taková dominance nestačí k tomu, aby se královna motosportu dobrovolně vzdala svých červených šatů. Když dojde na peníze, tak si největší kus koláče ukrojí i letos Ferrari.… více
-
Miliardářská dědička potřebovala na Nový rok oporu
1. 1. 2013 15:37 Není všechno zlato, co se třpytí. Alespoň tak se dá vysvětlit noční řádění miliardářské dědičky Tamary Ecclestone v jednom londýnském nočním baru, kde příchod roku 2013 přivítala v podnapilém stavu.… více
-
Slavný miliardář (89) se stal popáté dědečkem. Vnučka se mu narodila jen dva měsíce po synovi
Super.cz, 24. 9. 2020 Tamara Ecclestone (36) porodila druhé dítě. O tom, že je dcera miliardáře Bernieho Ecclestonea (89) v očekávání, se měsíce spekulovalo, zpráva však nikdy nebyla potvrzena. O radostnou novinku se pochlubil sám čerstvý pětinásobný dědeček. … více
-
Bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone se v 89 letech stal znovu otcem, dočkal se syna
Extra.cz, 2. 7. 2020 Bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone se ve věku 89 let stal počtvrté otcem. Jeho žena Fabiana Flosi (44) přivedla na svět chlapečka. Bernie už má z předchozích vztahů tři dcery, z nichž tu nejstarší dělí od miminka věkový rozdíl 65 let. … více
-
Na prahu devadesátky se britský miliardář dočkal prvního syna. Porodila mu jej o 44 let mladší partnerka
Super.cz, 2. 7. 2020 Z předchozích manželství má bývalý šéf Formule 1 Bernie Ecclestone tři dcery, ale na synka si musel pěkně dlouho počkat. V říjnu totiž miliardář z Británie oslaví devadesátiny. … více
Poslední komentáře – Bernie Ecclestone
| vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)