zavřít
Bernie Ecclestone

boss f1

Věk:
86
Narození:
28. 10. 1930 , Bungay, Suffolk, England, UK
Znamení:
štír   |  aktuální horoskop
Výška:
159 cm
Další údaje:
zobrazit barvu očí, barvu vlasů, postavu, národnost, rasu, náboženství,
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
modrá
Barva vlasů:
šedivá/bílá
Postava:
normální
Národnost:
britská
Rasa:
běloch
Náboženství:
protestantské
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

28 se líbí, 7 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Bernie Ecclestone je muž, který vládne pýše motoristického světa, slavné Formuli 1. Podniku, ve kterém se ročně točí miliardy v reklamě a televizních právech, vládne tvrdou rukou. Ani po operaci srdce není „F1 Supremo“, jak mu přezdívají média, o nic méně aktivní ve světě motorů než kdykoli předtím. Bernie se narodil 28. října 1930 v St. Peter South Elmham, malé vesničce blízko Ipswiche v jižní Anglii. Rodina se však brzy přesunula do Londýna. Bernie opustil školu v šestnácti a nastoupil do místní plynárny, kterou vlastnil přítel jeho otce, ale jeho pravou láskou byly motocykly. Spolu s Fredem Comptonem tak založil svoji první firmu na prodej motorek. Do závodění se však pustil s automobily. Zajel si několik závodů seriálu F3, ale pak přišla ošklivá havárie v Brands Hatch a Ernie raději svou krátkou kariéru ukončil. Vrátil se k podnikání, obchodoval s nemovitostmi. K rychlým kolům se ale vrátil. V roce 1957, již jako manažer jezdce Stuarta Lewis-Ewanse koupil tým Connaught. Sám se dokonce o rok později pokusil kvalifikovat do velké ceny Monaca, ale neuspěl. Další a poslední závodní neúspěch v F1 si připsal v Grand Prix Velké Británie. Ještě tu stejnou sezonu odešel Ecclestone od závodění znovu, když po GP Maroka podlehl těžkým popáleninám jeho svěřenec Lewis-Ewans. Opět se vrátil, aby dělal manažera Jochenu Rindtovi. Rok 1970 s sebou ale přinesl Rindtovu smrtelnou nehodu a Bernie ze světa F1 opět prchl. Rindt sice byl i po své smrti vyhlášen mistrem světa, ale Ecclestone si potřeboval dát oddych. Tentokrát však mimo svět rychlých kole nevydržel dlouho. V roce 1972 zakoupil tým Brabham, který záhy dostal mezi nejlepší týmy F1. Bernieho plány však sahaly dále, až k ovládnutí světa F1. S podporou dalších stájových šéfů, jako Frank Williams či Max Mosley vybudoval v roce 1974 Formula One Constructors Association (FOCA), která měla hájit zájmy stájí F1. Jako zástupce FOCA Bernie tvrdě vyjednával s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o možnosti prodávat práva na televizní přenosy. S Maxem Mosleyem po boku Ecclestone v roce 1981 zvítězil. Byl stanoven jasný klíč, podle kterého mela nově ustanovená společnost Formula One Promotions and Administration (FOPA) měla rozdělovat finanční prostředky. Necelou polovinu peněz týmům, 30% získala FIA a zbytek putoval FOPA. V osmdesátých letech se Ecclestonovi dařilo též na půdě jeho týmu Brabham. Díky spojení s vynikajícím jezdcem Nelsonem Picquetem získala stáj v osmdesátých letech dva tituly mistra světa. Bernieho odmítavý postoj ke zvýšení šampiónova platu však byl počátkem konce slávy Brabhamu. Po Picquetově odchodu stáj upadala a Bernie ji nakonec v roce 1987 prodal. Bernie však stále nebyl spokojen se svým vlivem v F1 a tak v roce 1995 provedl doslova převrat, který mu dal plnou kontrolu nad penězi z vysílacích práv. Podle současné smlouvy mu dohoda s týmy vyprší na konci roku 2007 s FIA pak v roce 2012. Některé týmy byly výrazně proti tomu, aby s právy obchodoval Bernie, ale nakonec se podvolily. Sám Bernie to komentoval tak, že by se stejně nebyly schopny na ničem domluvit a že je to tak lepší. Byl to opět Bernie, který musel bojovat s uvadajícím zájmem o F1 v některých tradičních destinacích. Dokázal domluvit výstavbu nových, moderních a mnohdy architektonicky velice zajímavých okruhů, například v Malajsii, Turecku či Bahrajnu. Svůj zájem o vlastní trať F1 nedávno vyjádřila i Praha. Obchodování s právy Ecclestone přenesl na společnost SLEC, ze které 75% odprodal německému mediálnímu magnátovi Leo Kirchovi. Po pádu jeho impéria se podíly dostaly do vlastnictví třech bankovních subjektů – Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. Herniemi, který vlastnil 25%, se podařilo zůstat v čele společnosti a zachovat si nad ní kontrolu. Bernie však vymyslel kličku, jak potvrdit své postavení v čele F1. V roce 2005 své akcie odprodal společnosti Alpha Prema, která zároveň odkoupila akcie Bayerishe Landesbank. Peníze z obchodu pak použil k nákupu podílu právě v Alpha Prema. Jeho výše není známa. J.P. Morgan následně svůj podíl také odprodala Alphě, která nyní ovládá 86% SLEC. Zbylých 14% si ponechala Lehman Brothers. Při velké ceně Indianapolis v roce 2005 zažil Ecclestone doposud největší atak svojí vedoucí pozice v F1 ze strany stájí. Do velké ceny nakonec vyjelo pouhých šest vozů obutých v pneumatikách značky Bridgestone, stáje užívající Michelin zůstaly v depech, protože se obávaly o bezpečnost svých jezdců. Ani několik kol vyjednávání nepomohlo. Indianapolis s sebou opět přinesla otázku, co když se stáje vzbouří a založí si vlastní podnik? Sice by nemohl nést jméno slavné Formule 1, ale Bernie by bez stájí též soutěž vést nemohl, alespoň ne s dostatečnou prestiží. Bernieho majetek v posledního letech spíše stagnuje či klesá. Zatímco v roce 2004 byl třetím nejbohatším Britem, o dva roky později se nevešel ani do první desítky a okupuje třinácté místo. Jeho majetek je odhadován na 3,4 miliard dolarů. Bernie žije se svou manželkou Slavicou, která pochází z Bosny a dříve dělala modelku například pro Armaniho. Mají spolu dcery Tamaru a Petru. …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Bernie Ecclestone je muž, který vládne pýše motoristického světa, slavné Formuli 1. Podniku, ve kterém se ročně točí miliardy v reklamě a televizních právech, vládne tvrdou rukou. Ani po operaci srdce není „F1 Supremo“, jak mu přezdívají média, o nic méně aktivní ve světě motorů než kdykoli předtím.

Bernie se narodil 28. října 1930 v St. Peter South Elmham, malé vesničce blízko Ipswiche v jižní Anglii. Rodina se však brzy přesunula do Londýna. Bernie opustil školu v šestnácti a nastoupil do místní plynárny, kterou vlastnil přítel jeho otce, ale jeho pravou láskou byly motocykly. Spolu s Fredem Comptonem tak založil svoji první firmu na prodej motorek.

Do závodění se však pustil s automobily. Zajel si několik závodů seriálu F3, ale pak přišla ošklivá havárie v Brands Hatch a Ernie raději svou krátkou kariéru ukončil. Vrátil se k podnikání, obchodoval s nemovitostmi.

K rychlým kolům se ale vrátil. V roce 1957, již jako manažer jezdce Stuarta Lewis-Ewanse koupil tým Connaught. Sám se dokonce o rok později pokusil kvalifikovat do velké ceny Monaca, ale neuspěl. Další a poslední závodní neúspěch v F1 si připsal v Grand Prix Velké Británie. Ještě tu stejnou sezonu odešel Ecclestone od závodění znovu, když po GP Maroka podlehl těžkým popáleninám jeho svěřenec Lewis-Ewans.

Opět se vrátil, aby dělal manažera Jochenu Rindtovi. Rok 1970 s sebou ale přinesl Rindtovu smrtelnou nehodu a Bernie ze světa F1 opět prchl. Rindt sice byl i po své smrti vyhlášen mistrem světa, ale Ecclestone si potřeboval dát oddych.

Tentokrát však mimo svět rychlých kole nevydržel dlouho. V roce 1972 zakoupil tým Brabham, který záhy dostal mezi nejlepší týmy F1. Bernieho plány však sahaly dále, až k ovládnutí světa F1. S podporou dalších stájových šéfů, jako Frank Williams či Max Mosley vybudoval v roce 1974 Formula One Constructors Association (FOCA), která měla hájit zájmy stájí F1.

Jako zástupce FOCA Bernie tvrdě vyjednával s Mezinárodní automobilovou federací (FIA) o možnosti prodávat práva na televizní přenosy. S Maxem Mosleyem po boku Ecclestone v roce 1981 zvítězil. Byl stanoven jasný klíč, podle kterého mela nově ustanovená společnost Formula One Promotions and Administration (FOPA) měla rozdělovat finanční prostředky. Necelou polovinu peněz týmům, 30% získala FIA a zbytek putoval FOPA.

V osmdesátých letech se Ecclestonovi dařilo též na půdě jeho týmu Brabham. Díky spojení s vynikajícím jezdcem Nelsonem Picquetem získala stáj v osmdesátých letech dva tituly mistra světa. Bernieho odmítavý postoj ke zvýšení šampiónova platu však byl počátkem konce slávy Brabhamu. Po Picquetově odchodu stáj upadala a Bernie ji nakonec v roce 1987 prodal.

Bernie však stále nebyl spokojen se svým vlivem v F1 a tak v roce 1995 provedl doslova převrat, který mu dal plnou kontrolu nad penězi z vysílacích práv. Podle současné smlouvy mu dohoda s týmy vyprší na konci roku 2007 s FIA pak v roce 2012. Některé týmy byly výrazně proti tomu, aby s právy obchodoval Bernie, ale nakonec se podvolily. Sám Bernie to komentoval tak, že by se stejně nebyly schopny na ničem domluvit a že je to tak lepší.

Byl to opět Bernie, který musel bojovat s uvadajícím zájmem o F1 v některých tradičních destinacích. Dokázal domluvit výstavbu nových, moderních a mnohdy architektonicky velice zajímavých okruhů, například v Malajsii, Turecku či Bahrajnu. Svůj zájem o vlastní trať F1 nedávno vyjádřila i Praha.

Obchodování s právy Ecclestone přenesl na společnost SLEC, ze které 75% odprodal německému mediálnímu magnátovi Leo Kirchovi. Po pádu jeho impéria se podíly dostaly do vlastnictví třech bankovních subjektů – Bayerische Landesbank, J.P. Morgan a Lehman Brothers. Herniemi, který vlastnil 25%, se podařilo zůstat v čele společnosti a zachovat si nad ní kontrolu.

Bernie však vymyslel kličku, jak potvrdit své postavení v čele F1. V roce 2005 své akcie odprodal společnosti Alpha Prema, která zároveň odkoupila akcie Bayerishe Landesbank. Peníze z obchodu pak použil k nákupu podílu právě v Alpha Prema. Jeho výše není známa. J.P. Morgan následně svůj podíl také odprodala Alphě, která nyní ovládá 86% SLEC. Zbylých 14% si ponechala Lehman Brothers.

Při velké ceně Indianapolis v roce 2005 zažil Ecclestone doposud největší atak svojí vedoucí pozice v F1 ze strany stájí. Do velké ceny nakonec vyjelo pouhých šest vozů obutých v pneumatikách značky Bridgestone, stáje užívající Michelin zůstaly v depech, protože se obávaly o bezpečnost svých jezdců. Ani několik kol vyjednávání nepomohlo.

Indianapolis s sebou opět přinesla otázku, co když se stáje vzbouří a založí si vlastní podnik? Sice by nemohl nést jméno slavné Formule 1, ale Bernie by bez stájí též soutěž vést nemohl, alespoň ne s dostatečnou prestiží.

Bernieho majetek v posledního letech spíše stagnuje či klesá. Zatímco v roce 2004 byl třetím nejbohatším Britem, o dva roky později se nevešel ani do první desítky a okupuje třinácté místo. Jeho majetek je odhadován na 3,4 miliard dolarů. Bernie žije se svou manželkou Slavicou, která pochází z Bosny a dříve dělala modelku například pro Armaniho. Mají spolu dcery Tamaru a Petru.

Bernie Ecclestone v Magazínu Osobnosti

  • Mercedes drtí konkurenci, nejvíce peněz ale dostane Ferrari

    Mercedes drtí konkurenci, nejvíce peněz ale dostane Ferrari

    7. 4. 2016 16:50 Hamilton první, Rosberg druhý. Tak by se daly ve zkratce popsat poslední dva ročníky Formule 1. Německá stáj Mercedes utekla konkurenci na míle daleko a dvakrát ovládla pohár konstruktérů s takřka třísetbodovým náskokem. Ale ani taková dominance nestačí k tomu, aby se královna motosportu dobrovolně vzdala svých červených šatů. Když dojde na peníze, tak si největší kus koláče ukrojí i letos Ferrari.… více

  • Formule 1 bude mít do konce roku nového majitele

    Formule 1 bude mít do konce roku nového majitele

    7. 10. 2015 07:30 Britský businessman Bernie Ecclestone včera oznámil, že populární závodní série Formule 1 bude mít do konce letošního roku nového většinového vlastníka. Podle jeho slov existují „dva až tři vážní zájemci.“… více

  • Formule 1 nikdy nebyla bezpečnější, tvrdí Bernie Ecclestone

    Formule 1 nikdy nebyla bezpečnější, tvrdí Bernie Ecclestone

    19. 7. 2015 14:44 "Pokud byste si museli zvolit, v čem máte v dnešní době havarovat, vybrali byste si formuli 1, protože je pravděpodobně nejbezpečnější v historii". To jsou slova komerčního šéfa mistrovského seriálu Bernie Ecclestonea, která pronesl v souvislosti s úmrtím Julese Bianchiho. "To, co se stalo Julesovi, bylo prostě jen velmi, velmi, velmi nešťastné," řekl rozhlasové stanici BBC.… více