Václav Laurin

zakladatel českého motocyklového a automobilového průmyslu

Narození:
27. 9. 1865, Kamení u Pěnčína, Turnov
Úmrtí:
3. 12.1930 ve věku 65 let,  Mladá Boleslav
Znamení:
váhy  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

4 se líbí, 2 se nelíbí

Václav Laurin je zakladatel českého motocyklového a automobilového průmyslu, technik a konstruktér. Václav Laurin se v roce 1893 vyučil v Mladé Boleslavi a pracoval jako strojní zámečník. Měl výjimečný technický talent a byl mauálně velmi zručný. Obstál při zkouškách z obsluhy parních strojů v Drážďanech. V Turnově se stal společníkem Josefa Krause, majitele dílny na seřizování bicyklů. V 90. letech 19. století se Václav Laurin seznámil s mladoboleslavským knihkupcem Václavem Klementem a přijal jeho nabídku na založení vlastní dílny, která by se zabývala opravami jízdních kol a komplexních servisních služeb. V roce 1895 si společně najali v Mladé Boleslavi, na místě zvaném U sedmi zlodějů, dílnu, kde pak pod jménem Laurin&Klement a společně se svými pěti zaměstnanci, opravovali a vyráběli jízdní kola, nesoucí značku Slavia. Václav Laurin se staral o technickou stránku podnikání, jeho společník, Václav Klement, o komerční aktivity. Václav Laurin byl klidné, vyrovnané povahy. Častěji byl viděn v monterkách mezi mechaniky než v kanceláři. Měl spoustu nápadů na technická vylepšení. Například do prvního lehkého automobilu z roku 1905 - populární dvoumístné voituretty s dvouválcovým motorem - zabudoval svůj vlastní zapalovací systém. Za Laurina hovoří i výčet technických prvenství: - firma L & K v roce 1906 jako první v Čechách začala se sériovou výrobou motorových vozidel - v roce 1909 přišla s prvním speciálním leteckým motorem a prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě - v roce 1913 přišel Václav Laurin s prvním motorovým pluhem v Rakousku-Uhersku schopným tovární výroby V roce 1898 Laurin s Klementem dílnu opouštějí a na pozemku za Mladou Boleslaví postavili novou továrnu, kde pak zahájili vývoj a posléze i výrobu českého motocyklu: šestý model prototypu byl představen veřejnosti - v roce 1899 se na území Rakousko-Uherska začal vyrábět první konkurenceschopný motocykl - Slavia. V roce 1905 pak vyjel z mladoboleslavské automobilky i první český automobil - automobil značky Laurin&Klement. Rozhodující podíl na jeho vývoji měl Václav Laurin. Václav Laurin se pak zcela zásadním a rozhodujícím způsobem jako konstruktér podílel i na vývoji a výrobě všech dalších motocyklů a automobilů, které z brány mladoboleslavské automobilky vyjely. Když v roce 1925 převzaly mladoboleslavskou automobilku plzeňské Škodovy závody, zůstal Václav Laurin v automobilce jako její technický ředitel. Václav Laurin byl bezesporu největším průkopníkem automobilismu v celém tehdejším Rakousko-Uhersku. Se svým společníkem Václavem Klementem neváhali investovat do dalšího rozvoje své firmy. Václav Laurin spatřoval budoucnost ve výrobě velkých sérií s minimálními náklady. Pro takový způsob výroby však v Rakousko-Uhersku neexistovaly patřičné možnosti. I tak Václav Laurin dbal na to, aby byla motorová vozidla vyráběna na maximálně kvalitativní úrovni. …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Václav Laurin je zakladatel českého motocyklového a automobilového průmyslu, technik a konstruktér.

Václav Laurin se v roce 1893 vyučil v Mladé Boleslavi a pracoval jako strojní zámečník. Měl výjimečný technický talent a byl mauálně velmi zručný. Obstál při zkouškách z obsluhy parních strojů v Drážďanech. V Turnově se stal společníkem Josefa Krause, majitele dílny na seřizování bicyklů.

V 90. letech 19. století se Václav Laurin seznámil s mladoboleslavským knihkupcem Václavem Klementem a přijal jeho nabídku na založení vlastní dílny, která by se zabývala opravami jízdních kol a komplexních servisních služeb. V roce 1895 si společně najali v Mladé Boleslavi, na místě zvaném U sedmi zlodějů, dílnu, kde pak pod jménem Laurin&Klement a společně se svými pěti zaměstnanci, opravovali a vyráběli jízdní kola, nesoucí značku Slavia. Václav Laurin se staral o technickou stránku podnikání, jeho společník, Václav Klement, o komerční aktivity. Václav Laurin byl klidné, vyrovnané povahy. Častěji byl viděn v monterkách mezi mechaniky než v kanceláři. Měl spoustu nápadů na technická vylepšení. Například do prvního lehkého automobilu z roku 1905 - populární dvoumístné voituretty s dvouválcovým motorem - zabudoval svůj vlastní zapalovací systém. Za Laurina hovoří i výčet technických prvenství:
- firma L & K v roce 1906 jako první v Čechách začala se sériovou výrobou motorových vozidel

- v roce 1909 přišla s prvním speciálním leteckým motorem a prvním osmiválcovým motorem ve střední Evropě

- v roce 1913 přišel Václav Laurin s prvním motorovým pluhem v Rakousku-Uhersku schopným tovární výroby


V roce 1898 Laurin s Klementem dílnu opouštějí a na pozemku za Mladou Boleslaví postavili novou továrnu, kde pak zahájili vývoj a posléze i výrobu českého motocyklu: šestý model prototypu byl představen veřejnosti - v roce 1899 se na území Rakousko-Uherska začal vyrábět první konkurenceschopný motocykl - Slavia.

V roce 1905 pak vyjel z mladoboleslavské automobilky i první český automobil - automobil značky Laurin&Klement. Rozhodující podíl na jeho vývoji měl Václav Laurin.

Václav Laurin se pak zcela zásadním a rozhodujícím způsobem jako konstruktér podílel i na vývoji a výrobě všech dalších motocyklů a automobilů, které z brány mladoboleslavské automobilky vyjely. Když v roce 1925 převzaly mladoboleslavskou automobilku plzeňské Škodovy závody, zůstal Václav Laurin v automobilce jako její technický ředitel.

Václav Laurin byl bezesporu největším průkopníkem automobilismu v celém tehdejším Rakousko-Uhersku. Se svým společníkem Václavem Klementem neváhali investovat do dalšího rozvoje své firmy. Václav Laurin spatřoval budoucnost ve výrobě velkých sérií s minimálními náklady. Pro takový způsob výroby však v Rakousko-Uhersku neexistovaly patřičné možnosti. I tak Václav Laurin dbal na to, aby byla motorová vozidla vyráběna na maximálně kvalitativní úrovni.

Rychlá navigace: novinky | diskuse